Rajalta rajalle -hiihto

Border to border - skiing event

”Muista syödä hyvin!”, sanoo opas ennen päivällisen alkua. Hän on oikeassa, sillä yli 400km hiihtäminen kuluttaa paljon kaloreita. Rajalta Rajalle –hiihdossa ruoka on kuin polttoainetta, joka pitää sinut liikkeessä. Tässä artikkelissa kerromme tapahtuman ruoka-ajoista, sekä muista ruokavinkeistä.

Aamupala ja eväskassi

Rajalta Rajalle –hiihdossa, jokainen päivä aloitetaan päivän tärkeimmällä aterialla eli aamupalalla. Miten olisi kaurapuuro hillolla, marjoilla tai perinteisesti nokareella voita? Entäpä kävisikö kylkiäisiksi pala ruisleipää? Se on nimittäin oiva valinta, mikäli haluaa pitää nälän loitolla pidempään. Jos et ole ruisleivän ystävä niin ei hätää, tarjolla on myös aina vaaleaa leipää.

Puuron lisäksi voit löytää aamiaispöydästä myös muita herkkuja, kuten savustettua lohta, munakasta, hedelmiä ja kasviksia.

Joka aamu sinulle on myös tarjolla eväskassi, jonka voit ottaa mukaan päivän hiihtoosi. Eväskassi voidaan tehdä etukäteen tai voit koota sen itse kätevästi aamiaispöydän antimista. Varmistathan, että sinulla on riittävästi ruokaa koko päiväksi!

Keittolounas

Yleisin lounas hiihtopäiväsi aikana on jokin keitto. Mikä olisi parempaa kylmänä talvipäivänä kuin kuuma keitto? Esimerkiksi lohikeitto tai lihakeitto, jotka ovat perinteisiä suomalaisia herkkuja. Joinakin päivinä tarjolla voi lounaaksi olla makkaraa, joka on myös meille suomalaisille perinteinen tapa syödä viettäessämme päivää ulkona.

Jotta voisimme tarjoilla juuri sinulle sopivaa ruokaa, ilmoitathan erityisruokavaliosi Rajalta Rajalle –hiihdon järjestäjille mahdollisimman pian. Esimerkiksi kasvissyöjille meillä on tarjota kasvisvaihtoehtoja.

Keiton lisäksi matkalta löytyy paikallisten vapaehtoisten ylläpitämiä huoltopisteitä, joissa on tarjolla esimerkiksi rusinoita, kuumaa mehua ja suklaata.

Border to border ski finland sausages

Border to border ski break

Päivällinen

Rajalta Rajalle –hiihdossa päivällisen ajankohta ja tarjonta riippuvat majoituspaikasta. Isommissa hotelleissa tarjonta voi olla monipuolisempaa, kun taas pienemmissä majoituspaikoissa tarjonta voi olla vähäisempi. Tarjolla on yleensä perinteisiä suomalaisia ruokia, kuten karjalanpaistia ja rieskaa.

Iltapala

Ennen nukkumaan menoa on hyvä syödä, jotta nälkä ei yllätä kesken makeiden yöunien. Iltapala muistuttaa monella tapaa aamiaista, mutta on tarjonnaltaan hieman vähemmän monipuolinen.

Kaiken kaikkiaan tarjolla on paljon hyvää ruokaa eikä kenenkään tarvitse hiihtää tyhjällä vatsalla! 

Border to border ski finland snacks

RR 2020

RR1: 5. - 11.3.2020

RR2: 6. - 12.3.2020

RR3: 7. - 13.3.2020

RR4: 8. - 14.3.2020